Friday, February 19, 2010

pembuka cerita: "pelajar dibuang asrama"

hmmmm...... cmner nk mula ek??

Cite bermula pada mlm kami baru nk maen takraw kat blok B, lbey kurang 3 - 4 orang da trun bwah tgh siap2 pkai kasut. Tgh kami bersiap2, member ak ni nama dia A (bkn nama sebenar) pekik kat kitorang tanye nk amek bola kat bilik yg mane satu sbb bola takraw ade yg tersangkut kat balcony tuh. So slh sorg dari kami yg kat bawah ni ckp la kat bilik no.3 dari hujung. Taw2 je si A ni lesap.

Belum sempat permainan di mulakan, si B(bkn kawan kami) menggelupor jerit tanye kami "korang ade nmpk org lari x?". Kami x tawu menawu da tentu kami cakap "xde pn!".

Nak di jadikan cite... rupenya member ak si A ni tesalah bukak bilik UNTUK MENGAMBIL BOLA TAKRAW aku ulang UNTUK MENGAMBIL BOLA TAKRAW!!. A bukak bilik B dgn menggunakan *** . Dia menyangkakan bahwa blik tu xde org, tp blik tu rupenya blik B. A menggelabah lalu melarikan diri.

X berapa lama lpas tu, A berjumpa dgn B. A mtk maaf kpd B dan menerangkan yg dia sangka blik tu x berpenghuni, dan niat A adalah utk mengambil bola takraw, buktinya A telah pn berpakaian sukan utk bermain takraw. B x puas hati! dia tduh A menceroboh blik dia lantas menelefon pengetua kolej yg sungguh berwibawa(Mr.N)!! A trun bawah n nain takraw dgn kitaorang.

Tgh kami syok main takraw, Mr.N dtg court takraw ngn koncho2(P.G) dan panggil A. A pegi kat Mr.N. Mr.N tanya A "betul ke kamu yg pecah masuk bilik B??" . A jawap " saya cuma nk amek bola je cik". Mr.N tanye lg"Betul ke kamu yg pecah masukbilik B??". A jawap" ye! tapi sy cuma nk amek bola takraw je cik". Mr.N jawap " owh! kalau mcm tu, saya pecah masuk rumah BAPAK awk mcm mana?". A trus dipanggil ke atas ke biliknya.

persoalan:-
-Adakah patut A didakwa pecah masuk bilik sedangkan dia belum masuk bilik @ sepatutnya A didakwa CUBAAN memecah masuk??!!

- Di manakah sikap profesional yg SEPATUTNYA ditunjukkan oleh Mr.N dengan berkata " owh! kalau mcm tu, saya pecah masuk rumah BAPAK awk mcm mana?".

- tidak kah Mr.N terfikir tentang keadaan penjaga pelajar tersebut sama ada dia masih mempunyai kedua ibu bapa ?

Kami nk ikut kmana Mr.N nk bwk A, tapi Mr.N ckp "xperlu, sy bkn nk pukul kawan kamu pn".
Kami meneruskan permainan tanpa beranggapan bahawa A akan dibuang. Selepas beberapa ketika, kami dpt tau bhawa A telah dibuang kolej dan diberi tempoh sbelum 12.30 tgh hari esok(Jumaat) sedangkan A tinggal di negeri Perak. A mengambil kputusan menelefon abgnya dan keluar pd malam itu jgk.

Nantikan sambunganya....

persoalan:-
- Bukankah pelajar tersebut sepatutnya dibicarakan dahulu?

- Bukankah pelajar tersebut sepatutnya dikenakan hukuman yg lebih ringan sbagai contoh gantung kolej kerana A tidak mencuri, B tidak mengalami kehilangan barang , A x jejak kaki kedalam bilik B, tiada saksi A menceroboh.


- A sepatutnya didakwa atas cubaan menceroboh, bukan menceroboh.

20 comments:

kaminakueh said...

haih.. yg budak cam korg tuh.. si B tuh menggelupur sgt nk repot pengetua pesal.. awat xdgr org ckp dlu.. haihh... pelik toi..

xilem89 said...

itu la... mamat tu menggelupor gile.... kalau ade barang die hilang xpe gak...

Anonymous said...

agak poyo r... da mintk maap pun... najis btul prangai die tu...

Miss Anne said...

kesian si A..klw aku jd si A sblm aku blah aku tampo dlu si B..huhu

antu said...

jgn tampo... kalo dari segi undang2... memang la si A ni salah.. tapi atas budi bicara sebagai manusia dgn manusia... bagi la peluang cket...

nazry said...

menggelabah apa si B tu..rilek la..A pn patut tngok2 dlu keadaan bilik tu..so, bnda dh jadi..mmang xleh wtpe la..yg cik.noh trus hukum xleh la..bukan ada brang hilang pn..ni trus buang..apa2 la..:(

are_jart farahin said...

erm...bukan nak ckp ape la...tapi dah byk kali dgr cite sal Mr.N yg ske ckp kasar..bukan nak burukkan beliau...tp dah ramai yg terase..xfaham nape dia kena guna ayat2 seperti "bapak awk" "nak jadi bohsia ke" "tgk luar je baek, tapi dlm belum tentu" "awak xyah ajar sy" n mcm2 lg..kite bukan harap dia sanjung kita..xmintak pun dia hormatkan kita..tapi at least xyah la guna ayat kasar cmtu..kalo org ckp cmtu kat beliau or org sekeliling beliau pun mst beliau marah kan..hmm harap bnda cmni xbrulang...

antu said...

byk lagik komen pasi die benanyo.... hmmm......

magic in simplicity said...

assalamualaikum...
x puas ati? ckp ar trus terang... tampil ke depan.. sape yg ko xpuas ati... ni stakat baling batu sembunyi tgn... mr n laa... si A laa.. Si B laa.. stakat berani ckp blakang, zaman skola rendah dulu pun da wat taktik camni kalo x puas ati... Aku cadangkan kat ko... kalo nak bejuang... pegangla pd satu prinsip asas... jujur dalam melaungkan perubahan.... manfaatknla teknologi secara matang, bertanggungjawab dan konstruktif... come on la.... smpai bile nk jd budak2...

Anonymous said...

aku stju ngan si mamat ni...p jmpa cik noh. bukan dia nk mkn org. dngr dia xplain dulu. kdg2kta tngok satu sudut ja. mklum laaaa kwn kita... Buka minda sikit...jgn nk org tngok sudut kita je...klu dh salah, kna laa trima hukum. jgn salah org yg menghukum...salah kwn kita. apa alasan pun mmg salah.

JGN KITA JD ORG YG TEGAK BENANG BASAH. TK ISLAMIC.

Anonymous said...

woi...sapa x bengang member kna buang. tapi kna pikir sama org lain yg banyak bende bernilai dlm bilik dia org. kita blum hilang barang kita lagi, kurang laa sensitif pd apa yg blaku. tapi bagi org yg dh hilang barang,tentu suka budak mcm ni kna sepak terajang klua ksj. bahaya. aku sokong 100% tendang dia klua.

Anonymous said...

woi...sapa x bengang member kna buang. tapi kna pikir sama org lain yg banyak bende bernilai dlm bilik dia org. kita blum hilang barang kita lagi, kurang laa sensitif pd apa yg blaku. tapi bagi org yg dh hilang barang,tentu suka budak mcm ni kna sepak terajang klua ksj. bahaya. aku sokong 100% tendang dia klua.

Anonymous said...

mangkuk-hayun macam tu patut kena buang univ terus. buat apa simpan2 lagi. aku pun dh hilang h/phone masa aku mandi. kalau dpt memang maut budak yg mbik tu. ntah2 budak yg kita bincangkan ni dak???
Heeeeeeeeeeeeee......geram tol!!!

antu said...

haha... gni la... bg aku.. kalo nk sabitkan kesalahan terhadap seseorang.. patutnya dibicarakan dulu... kalau die org yg x bersalah x ke kesian kat die... kalo ikut darah muda kita ni sgt... mcm2 bahasa kasar yg keluar... cuba anda berada di tmpat pesalah dan anda yg tahu bahawa anda x salah.. dan anda x diberi pluang untuk defend diri...

jb 77 said...

assalamualaikum

awat xpuas aty sgt psal bdk kne buang tu, dah dia p buka blik org suka2 knpe? p la jmp org yg berkenaan minta bantuan, minta si bntuan tu buka pintu bkn kne cas rm25.00 rnggt. lau bdk A tu dah berjaya buka blik yg ada bola mcm ner nk amek serdangkan tingkap ke balconykan dah ada pagar. dah th nk amek bola n nk buka b.org bwk la kwn buat teman saksi. time bdk A ni nk msuk mlmkan, awat xtgk blik tu lampu hdp ke x n bdk A tu dah ketuk pintu dulu ke x, kdng2 nk cube fhm ayat korng tu psl bdk B? si B(bkn kawan kami) menggelupor jerit tanye kami "korang ade nmpk org lari x?". Kami x tawu menawu da tentu kami cakap "xde pn!". faham2!!! mmng patut pun bdk B tu mggelupor tnye ader nmpak org lari,bdk A ni brani buka pintu dh nmpak org trus lari la tu,compom pnye la, hahaha lari ke bdk A, buka blik org brani time terjmp org lari, ape pun xlh la bdk A. dgr cita bdk A thn akhirkan, aduh payah ni, mcm ner la fmly kat kg lau th bdk A kne buang kolej atas kslahan mmbuka blik org suka2,gempak gler satu perak, lau btol bdk A yg korng angap x bersalah, korng p jmp TNC ttpkan tarikh perjumpaan, korng pun dah mnyatakan sepatutunya dibicarakan dlu.. aku cabar lakukan lah lau btol2 korng ckp bdk A x salah.

jb 77 said...

assalamualaikum

awat xpuas aty sgt psal bdk kne buang tu, dah dia p buka blik org suka2 knpe? p la jmp org yg berkenaan minta bantuan, minta si bntuan tu buka pintu bkn kne cas rm25.00 rnggt. lau bdk A tu dah berjaya buka blik yg ada bola mcm ner nk amek serdangkan tingkap ke balconykan dah ada pagar. dah th nk amek bola n nk buka b.org bwk la kwn buat teman saksi. time bdk A ni nk msuk mlmkan, awat xtgk blik tu lampu hdp ke x n bdk A tu dah ketuk pintu dulu ke x, kdng2 nk cube fhm ayat korng tu psl bdk B? si B(bkn kawan kami) menggelupor jerit tanye kami "korang ade nmpk org lari x?". Kami x tawu menawu da tentu kami cakap "xde pn!". faham2!!! mmng patut pun bdk B tu mggelupor tnye ader nmpak org lari,bdk A ni brani buka pintu dh nmpak org trus lari la tu,compom pnye la, hahaha lari ke bdk A, buka blik org brani time terjmp org lari, ape pun xlh la bdk A. dgr cita bdk A thn akhirkan, aduh payah ni, mcm ner la fmly kat kg lau th bdk A kne buang kolej atas kslahan mmbuka blik org suka2,gempak gler satu perak, lau btol bdk A yg korng angap x bersalah, korng p jmp TNC ttpkan tarikh perjumpaan, korng pun dah mnyatakan sepatutunya dibicarakan dlu.. aku cabar lakukan lah lau btol2 korng ckp bdk A x salah.

Anonymous said...

cmni la. klu nk kata tu ni, smpai kiamat tk abis. apakata yg tk puas ati bwk jmpa hep. tapi klu confirm kwn kita tu salah, segala kptusan d tgn pihak univ. kta bwk kwn kta tu skali jumpa hep.
aku amat-amat ykin kwn kta salah. klu tk tntu kwn kta wt kecoh besar kt hep.
kwn-kwn kta kt sini pun bkan sumanya baik2. ada gak mala'un mgkok hayun. banyak dh kes2 besar kta dgr. yg lptop, h/p n duit kna kebas tntu rasa lega.

setahu aku, pihak univ nk buang2 org ni bukan mudah. kecuali kes tu sahih n berat.

Anak Merah said...

mcm ni la sy knl bdk A n bdk B, Start mlm bdk A kne buang,esok nyer sy nmpak bdk A dtg dgn fmly dia kat blok A jmp pengetua. .dgr cite bdk A merayu sgt nk msuk kolej blk, tp pde mlm kejadian bukan maen belagak nk kluar kolej mlm tu gak, pada hal pegetua sruh bsok pgi, tp jiwa2 blagak la kte kan, kmudian smmgu nk cuti thun baru cina, bdk A dtg lg bersame fmly p pjbt HEP, Bdk A crite dia brjnji nk mntak maap kat bdk B tu, dia mengaku yg dia msuk blik tu dia knl n geng2 dia pun thu, sape yg sblom nie smpai nk tampar bdk B tu, wei miss anne sedar la ko prempuan lau ko tgh tkar bju tibe2 blik ko ader org buka,ko terkjut, xkan ko msty ko lg buka bju tu...
Mujur la kwn aku si bdk A nie msuk blik org kte gak, lau ko msuk blik org2 arab, mampus ko knl pkol, ingat ko dpt lps snng2 kew, ingt la whai bdk A kte ptus ko smua kat tgn bdk B tu...

Anonymous said...

buat pening kepala korang nie...

-1_FX- said...

Dah memang sah2 salah.. terima jelar..[~~.]v.. bnyak lg alternatif lain nk amek bola tue.. sebelum bt ape2 fikir lar dulu guna otak.. nie guna lutut memang lar.. kte nak memperjuangkan hak.. Aku nasihatkan si A tue ubah lah sikap.. Aku yakin En.N bt keputusan yg betul.. Kalo aku org salah ketuk bilik aku leh terima.. tapi bukak bilik ngan k** tue melampau r.. nmpk sangat dh biasa bt keje2 cmnie.. K** pun dh sentiasa dibawa brsama untuk cari peluang.. dan aku nk bg nasihat kt penulis.. sebelum ko nk post ape2.. aku mintak ko siasat dulu.. takut jd fitnah lak nanti..