Monday, June 7, 2010

part 2...

hmm... kat mana kita berhenti aritu?? ha pasal takut untuk lakukan sesuatu..

Aku pun pening jgk tengok mahasiswa kat Malaysia ni kebanyakanya memang terlalu takut untuk lakukan sesuatu benda selain daripada belajar,belajar, belajar.. Maksud aku diorang ni hanya tahu nak belajar ilmu kursus masing-masing je.. tapi nak belajar sesuatu perkara yang baru , takut..

Mahasiswa kena proaktif tidak hanya tertumpu kepada satu perkara sahaja.. Bagi aku ahasiswa tu takut nak belajar benda lain tapi result dia 'flying colours' takpe jugak.. ini tak, da la tak berani nak belajar satu benda yang baru lepas tu result pun macam haram... RUGI TAK TUAN2 DAN PUAN2??

Mintak maaf sebab bahasa aku pedas sikit...

Ape yang aku nak tekankan pada anda semua ialah.. janganlah kita asyik terlalu fokus dengan satu perkara kerana ianya akan merugikan pada kita... aku ambik satu contoh seorang pelajar yang siang malamnya penuh dengan beramal ibadah kepada Allah yang Maha besar... tak pernah ponteng surau... tapi pelajar ini tidak bergaul dengan sahabat-sahabat yang lain.. hanya orang yang dikenalinya sahaja... dia lupa tuntutan Hablumminannas(menjaga hubungan baik antara manusia dengan manusia)...

Rugi tak jadi orang yang macam ni?? esok lusa kalau die rosak motor ke tepi jalan kawan2 mesti buat tak tawu je... (kisah ni tak ada kena mengena dengan hidup atau pun telah mati)..

ambik iktibar la daripada contoh yang diberikan... carik sesuatu bahan ilmiah lain yang boleh dipelajari... lebih2 lagi kalau ilmu yang dpt memperbaiki interaksi antara manusia dengan manusia... sekian...

No comments: